Doopdiensten

In Rafaël gemeente de Rank wordt minimaal 2x per jaar een doopdienst georganiseerd. Tijdens een doopdienst is in de kerkzaal een doopbad aanwezig. Hierin worden mensen door onderdompeling gedoopt. In onze gemeente dopen we volwassenen en geen kinderen. Wij geloven dat de Bijbel hier duidelijk aanwijzingen voor geeft waarbij we overigens alle respect hebben voor kerken die hierin anders denken.

Waarom laat iemand zich dopen?

Dit dopen doen we niet zomaar omdat het een kerkelijk ritueel is. De Bijbel zegt in Romeinen 6 dat wij met Jezus gestorven, begraven en opgestaan zijn. Dat is waar de doop om draait.

Dit klinkt op zich misschien wat moeilijk, maar eigenlijk is het dat niet. Jezus was volledig mens… en hij stierf als mens. Hij stierf namens de mensheid zonder dat hij zelf zonde[1] had gedaan. Ooit besloot de mens dat ze beter af zou zijn zonder God als hun bron van leven… een handeling die ook dood als gevolg had. In dit geval letterlijk, want door deze keuze werd de mens afgesneden van God als zijn levensbron.

Dat is waar het doel van God, namelijk dat de mens eeuwig zou leven, gemist wordt en waar dood zijn intrede doet in het menselijk bestaan. Jezus, hoewel hij volledig mens was, had nooit zonde gedaan. Hierdoor had de dood geen macht over hem en stond hij op de derde dag op uit de dood. De doop verwijst naar deze dood, begrafenis en opstanding van Jezus. Men noemt de doop dan ook wel het watergraf. 

Jezus zegt: “Ik ben voor jullie gestorven en heb daarmee de weg naar een eeuwig leven met God als jullie levensbron weer geopend”. Als jij jezelf met mij vereenzelvigt… dan word je één met mij. Hierdoor heb je deel aan mijn dood, maar ook aan mijn opstanding. Dat is waar de mens opnieuw in zijn oorspronkelijk bestemming/doel komt te staan.

[1] Zonde is overigens gewoon een woord voor handelingen die wij mensen kunnen doen waardoor we Gods doel in ons leven missen. God heeft namelijk het beste met ons allemaal voor en het is zijn doel dat dit op alle gebieden van ons leven gestalte krijgt. Maar soms besluiten wij dingen te doen waardoor we dat doel missen en dan komt er een stukje dood in ons bestaan. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de gevolgen van iemand die herhaaldelijk bedrogen wordt … in reactie hierop gaat er telkens een klein stukje van zijn/ haar vertrouwen “dood”.
Image
Je oude leven achterlaten, opstaan in een nieuw leven

De doop is dus eigenlijk een symbolische handeling waarmee uiting gegeven wordt van een geestelijk besluit. Iemand gaat onder in het water = het symbool voor het met Jezus sterven en begraven worden. Maar hij/zij komt ook weer boven uit het water = het symbool dat je met Jezus bent opgestaan! Hiermee bevestigt de persoon die gedoopt wordt dat hij/ zij het leven, waarin dood nog grip had op de mens, aflegt (in het watergraf achterlaat) om op te staan in een nieuw leven onder de heerschappij van Jezus die ons ooit is voorgegaan in zowel de dood als in de opstanding.

Doop is dus echt een feest! Het is een bewust besluit van mensen om hun Koning en Heer te volgen in zijn Koninkrijk en om daar actief deel van te worden en vanuit te leven. 

Wil jij je laten dopen?

Denk je er over na om je te laten dopen of wil je gedoopt worden, vraag dan bij Martin of Marjan om meer informatie. Je kunt een e-mail sturen naar kantoor@mailderank.nl.

De volgende doopdienst is zondag 9 april 2023 (Pasen)!

'Ik ben de wijnstok en jullie zijn de ranken. Als iemand in mij blijft en ik in hem, zal hij veel vrucht dragen.'

Johannes 15:5

Rafaël gemeente de Rank

Ringvaartweg 123
3065 AC Rotterdam

Telefoonnummer
010 - 307 27 41

We use cookies on our website. Some of them are essential for the operation of the site, while others help us to improve this site and the user experience (tracking cookies). You can decide for yourself whether you want to allow cookies or not. Please note that if you reject them, you may not be able to use all the functionalities of the site.